Det objektivt sett bästa spelet någonsin, igen! Här är vår recension av Goat Simulator 3.

G.o.a.T. del 2 eller del 3?

Nu är den äntligen här, den efterlängtade uppföljaren till klassikern Goat Simulator från 2014. Och efter alldeles för många DLC:er och efter att ha hoppat över en post fick vi Goat Simulator 3. Det första spelet av Goat-typ med öppen värld. Och det är vackert. Nu om du vet något om originalet kanske du hånar och stönar eftersom tiden inte precis var snäll mot det.

Om du tittar på 2014 års Goat Simulator nu, ser du ett utspelat skämt som kritiskt granskades för att det var en billigt tillverkad cash grab som blev riktigt populär bland alla YouTubers under en het minut. Men ur skaparnas perspektiv var Coffee Stain Studios en framgångssaga. Det dumma skämt som nådde långt utanför de avsedda cyklerna blommade upp till ett företag som nu ger ut Deep Rock Galactic och för närvarande utvecklar Satisfactory. För att inte tala om att Embracer Group nu har förvärvat dem.

Jag har svårt att se tillbaka på Goat Simulator (2014) och inte känna mig glad över det. På något sätt hade ett spel som handlade om att lobba runt en get tagit internet med storm samtidigt som det var helt självmedvetet om sig själv. Visst, det var inget bra spel, men det var ett intressant spel. Men hur gör man en uppföljare till det? Enkelt, genom att riva upp allt i det nuvarande spellandskapet samtidigt som man ger en rolig sandlåda att leka i.

Goat’ed Gameplay

Men vad är Goat Simulator egentligen? Jag är medveten om att det har gått några år sedan den första delen av denna serie. Goat Simulator 3 är en djupgående undersökning av vad det innebär att vara en get. Att vara obekymrad av sin omgivning, nöjd med sin ställning i livet och att bara strunta i att allt runt omkring en faller sönder. Från det ögonblick då spelet anknyter till det numera ikoniska introt till Skyrim borde vi alla veta vad vi har att vänta oss. En bra tid.

Du spelar en get. Ibland kan du spela en lång get, en arg get, en vattenget och andra typer av getter. Du släpps lös på de stackars världsmedborgarna som nu är utlämnade till din barmhärtighet. Och ja… du gör get-saker. Detta inkluderar sådana normala get-saker som att slipa kraftledningar i Machspeed, hoppa ut ur den i en McTwist 720 samtidigt som du drar med dig en stackars oskyldig Banana-man som fortfarande höftstöttar medan han är fastklistrad på din tunga.

Jag vet, typiska getgrejer. Från och med nu är världen din att ta för sig. Du kan antingen slutföra ett av de många uppdragen som sträcker sig från roliga små riff av numera nedlagda skräckspel vars skapare fortsatte med att göra en simulator för leverans av Amazon-paket, ända till att lära sig flygningens hemligheter av en magisk hemlös kille.

För detta har du bara det nödvändigaste, ett hopp som du kan trippla på bästa Mario-manér och en attack som kan laddas för att huvudstöta någon ur Milkyway. Eller så kan du slicka någon eller något som nu kommer att vara magiskt fäst vid din tunga. Och viktigast av allt, blötningsaktionen. Den viktigaste färdigheten hos alla videospelskaraktärer.

Goat Simulator 3 briljerar eftersom det tar sig an idén om sin existens på ett helt annat sätt. Medan andra spel är noga med att inte bryta illusionen i sin fantasi, vill det här spelet att spelaren ska bryta den. Eftersom det inte finns något game over tillståndet och alla problem kan åtgärdas genom att helt enkelt återuppstå, antar du snabbt attityden hos en Cave Johnson. Vetenskapen är inte frågan om vad man ska göra. Det är frågan om varför man inte borde göra något.

En efterföljare till GTA-liknande

Minns du när spel med öppna världar var mer än bara enorma lådor med saker att göra? Med oändliga checklistor och utposter att rensa ut? Minns du de tidiga GTA:s för PlayStation 2? Jag minns att jag spelade GTA: San Andreas när jag var yngre. Min bror och jag spelade det spelet i åratal, skickade handkontrollen fram och tillbaka och vi avslutade aldrig ens det första uppdraget. Allt vi behövde var den enorma värld som var Los Santos, tre sidor fyllda med fuskkoder för att få de roliga sakerna att hända, och den underskattade coop-versionen i konsolversionerna.

Överraskande nog följer Goat Simulator 3 den traditionen att bara vara en sandlåda för dig att busa runt i. Världen är tillräckligt stor för att erbjuda alla typer av aktiviteter, särskilt när man spelar tillsammans med andra. Och om du har lätt för att roa dig med att stöka runt i en sandlåda med uppdrag som löser sig själva organiskt genom att bara göra saker och en oändlig checklista med utmaningar är Goat Simulator 3 fantastiskt.

Ju mer du gör, desto mer öppnas spelet upp med alla dessa nya element som du kan leka med. Och jag älskar den här typen av sandlådespel som låter spelaren bara ha roligt och om du inte gillar att skapa ditt eget roliga är spelet bra på att belöna även de mest udda idéerna. Och instinkterna, de mindre utmaningarna som spelet ger dig, är trevliga små knuffar som hjälper dig att öppna ditt sinne för vad som är möjligt.

En av Goat Simulator 3:s styrkor, särskilt jämfört med föregångaren, är de olika upplåsbara föremål som du tjänar eller hittar i världen. Det handlar om allt från en jetpack som bara spränger dig upp i luften till en farosymbol som ibland släpper fraktcontainrar på din get. Det finns mycket att hitta och låsa upp. Och ärligt talat, ju mer du spelar och ju mer du ser hur spelvärlden långsamt påverkas av dina handlingar är bara vackert.

Goat Simulator 3 269931

CO-Goat

Medan de tidigare spelens DLC redan hade ett flerspelarläge, känns det här gången mindre påkostat. Ja, det kommer med en del prestandaproblem, med en del flagranta pop-ins och fysik som går sönder. Men vid det här laget undrar jag om de gjorde det här spelet specifikt för att se hur långt de kunde driva Unreal-Engine 4. Jag kan inte riktigt uttala mig om onlineläget eftersom jag spelade en del av det här spelet med den där brodern som jag nämnde ovan på ett lokalt couch coop. Det var fantastiskt.

Spelarna kan dela upp sig och göra sina egna saker eller ta sig an målen tillsammans. Detta kan leda till att världen förstörs på den ena sidan av kartan medan den andra har roligt på Zoo. Men förödelse skapas bäst tillsammans. Det är bara något så befriande och spännande med att slå en get i saker för att se hur många explosioner den kan utlösa. Eller att slå en annan get med en bil för att se hur långt den flyger. Minispelen är också fantastiska. De går inte längre än till grundläggande tävlingar, men något som ”Floor is Lava” förvandlas snabbt till ett roligt PvP-läge.

Goat Simulator 3 269923

När sandlådan samlas

Det är dags för en särskild referens som ingen kommer att få. I Grand Theft Auto IV finns det en gungställning med en lös kedja. Vissa veteraner som gillar videospel kanske minns att om du lyckas få en bil träffad av den kedjan så bryts fysiken i GTA IV bara sönder och kastar dig över hela kartan. Det var lätt en av de bästa sakerna med spelet för en tonåring. Först senare i livet skulle jag lära mig att uppskatta GTA IV för dess fantastiska skrivande och berättelse.

Jag tror inte att Goat Simulator 3 kommer att bli inbäddad i mitt minne på samma sätt. Men jag gillade att samla alla möjliga saker att fästa på geten som jag sedan kunde slänga på anspråkslösa NPC:er som kastar ut de mest udda oneliners. Eller låt mig uttrycka mig så här: Ett spel som låter mig klä ut mig till en haj på en skateboard med en ljussabel i munnen och en railgun på ryggen, och som dessutom låter mig göra en kickflip? 10/10, det bästa spelet någonsin. Hur kan något annat ens konkurrera?

Goat Simulator 3 är speciellt tilltalande för den typ av spelare som bara vill leka. Detta är den typ av oskyldigt roligt jag hade med videospel som barn, det är den typ av roligt som oftast försvann utanför kanske Fortnite eller det eviga GTA V. Och det gör mig glad. Visst är det inte det bästa som någonsin gjorts, det är lite buggat och ibland går ljudeffekterna bara sönder. Men hade det här spelet kommit ut för 15 år sedan exakt så här? Det skulle ha hyllats som skapelsens höjdpunkt.

Goat Simulator 3 269928

Kärlek till hantverket

Efter att ha avslutat Goat Simulator 3 hade jag många känslor om det. Mest att jag kände en märklig känsla av släktskap med dess utvecklare, jag kommer att upprepa mig om och om igen här men det är ett så dumt spel, tror inte att någon med kärlek till mediet kan förmå sig att hata det. Naturligtvis gör det vad alla spelkoncerner gör när idéerna tar slut, det blir en öppen värld. Det fungerade för Elden Ring, så varför inte för Goat?

För något som fortfarande är ett skämt av ett videospel tror jag inte att man kan förneka hur mycket kärlek som lagts ner på varje aspekt av det. Sättet som husen är utformade, layouten av staden och dess butiker. Det verkar verkligen som om de försökte återskapa någon fantasiversion av sin hemstad där det här spelet kan äga rum.

På ett konstigt, kalla det Tarantino-aktigt sätt, får man verkligen känslan av att alla i det här projektet bara älskar att göra videospel, branschen som helhet och meme-kulturen på internet. Ja, det här är fortfarande det dumma spelet med geten som skriker med de förvirrade referenserna från ett Unreal Engine fangame. Men om du går in i en mormors källare och hittar en alldeles för hängiven referens till Wolfenstein 3D kan du inte låta bli att le.

Även om jag senare kommer att gå in på anledningen till varför jag tycker att det här spelet är en fantastisk Sandbox-titel, så tror jag verkligen att det här bara är ett kärleksbrev till branschen. Publiken för det här spelet är förmodligen inte de vanliga spelentusiasterna där ute, det här är ett spel för barn på ett sätt och ett spel för, du vet, knäppa spelälskare som förstår dessa referenser.

Det är ett spel som lyckas vara roligt genom att bara vara roligt istället för att försöka vara roligt. Du vet, att inte peka på en sak och skratta åt den genom att bara låta saker och ting vara roliga, som att kandidera till presidentposten genom att sparka in oansenliga väljare i valbåset eller att en oansenlig kyrka är ett crossfit-gym. Och det kommer ovanpå allt dumt nonsens som oundvikligen kommer att staplas på varandra i en konstfull komposition av förödelse.

7/10 Coffee Stain North, I love You

Eftersom jag fortfarande måste låtsas vara professionell är 7/10 det bästa betyg jag kunde ge Goat Simulator 3. I mitt hjärta, som gillar videospel, är det dock ett 10/10. Jag undrar ofta om videospelen nådde sin höjdpunkt för några år sedan och om vi nu bara är på väg in i en oändlig avgrund av uppföljare till serier som inte behöver uppföljare längre.

Sedan kommer något som Goat Simulator 3 som en titel som inte bryr sig om vad du tycker om den och som inte ens försöker låtsas vara professionellt utvecklad. Allvarligt talat, marknadsföringsmaterialet var skrattretande och spelet blir nästan spöklikt meta mot slutet samtidigt som det aldrig tappar sin komik.

I en tid då videospel görs antingen superprofessionellt eller som passionsprojekt är något som Goat Simulator uppfriskande. Ja, det ser ut och spelas som något som ett gäng studenter har klurat ihop, men det är gjort av utvecklare med mycket kärlek och själ. Liksom objektivt sett är det inte särskilt bra, men det är ligor roligare än vad det har all rätt att vara.

Om du vill läsa fler ostyriga recensioner eller ta del av det senaste inom esport och videospelsnyheter kan du överväga ett besök här på Frozzies.