Hogwarts Legacy är här. Lyckas det lämna ett eget arv som inte bara är fyllt av kontroverser? Ta reda på det i vår recension.

På många sätt är Hogwarts Legacy ett utmanande spel att prata om. Eftersom en stor del av diskussionen kring det kommer att domineras av din anknytning till Harry Potter-IP:n och din åsikt om dess kontroversiella skapare J.K. Rowlings. Författaren har tidigare gjort några obehagliga kommentarer om medlemmarna i transsexuellasamhället på sitt Twitterkonto.

Att försöka förstå denna kontrovers som någon som inte är insatt i Harry Potter-fandom, Rowlings Twitter-utfall och transsexuella kan vara ganska knepigt. Och det är inte alls rätt plats för någon videospelsrecensent att göra svepande uttalanden om det moraliska i den här situationen.

För en relativt neutral kortfattad redogörelse för allt detta rekommenderar vi starkt att du läser dessa artiklar från New York Times och Forbes för att få ett perspektiv. Vi här på Frozzies kommer dock att avstå från att göra några kommentarer, men uppmuntrar dig starkt att utbilda dig själv om situationen innan du gör ett köp och fäller något omdöme.

Det här är ett mellanstatligt perspektiv för att låtsas vara professionellt, men jag (skribenten) anser att Avalance Software förtjänar att bedömas rättvist, även med kontroversen i åtanke. Och nej, det betyder inte heller att Harry Potters andra osmakliga influenser kommer att ignoreras.

***Recenserad på PlayStation 5***

Arvet från Hogwarts (Hogwarts)

Hogwarts Legacy säljer sig själv som fantasin för alla fans av Harry Potter och trollkarlsvärlden. Du får vara elev på Hogwarts skola för häxkonst och trolleri, utforska den ikoniska slottsanläggningen och knyta livslånga vänskapsband. Så från början kommer din glädje av det här spelet att vara starkt beroende av din förkärlek till Harry Potter-böckerna och -filmerna.

Spelarkaraktären börjar på Hogwarts som femte årskurs på 1890-talet. Eftersom spelet utspelar sig före de båda filmerna blir berättelsen fräck och liberal med sin fanservice.

Det är Hogwarts Legacys största styrka och största svaghet, det är inte bara ett Harry Potter-spel, det försöker också vara ett Harry Potter-spel. Till en grad där spelet är överdrivet överseende med sitt referensspel. En del av det är charmigt och en del av det känns som om det bara var med för fanservicens skull.

Du är inte heller bara en elev på Hogwarts; stora delar av berättelsen handlar om en speciell gåva som spelarens karaktär besitter. Och under ditt skolår försöker du och din mentor, professor Figs, avslöja dess hemligheter och hur den hänger ihop med Hogwarts historia och landet runt omkring.

Gå på lektioner, skaffa vänner och fiender med eleverna och människorna som bor i det större Hogwartsområdet, lös en gåta eller två och ha roligt. Och om du bara vill ha ett Harry Potter-spel är det mer än troligt att du kommer att bli nöjd med upplevelsen.

Och för ett spel som har trollkarlsvärldens expansiva historia och berättelser i ryggen kan man förvänta sig att spelet ska visa viss återhållsamhet. Spelet trycker ofta in så många referenser och lore-tips i sin värld att det känns utmattande. Och i stället för att försöka vara sin egen grej, kryper Hogwarts Legacy på arvet från sin IP i stället för att skapa sitt eget.

Magiska Hogwarts och temaparken

Det finns två saker i Hogwarts Legacy som förtjänar stort beröm: den enastående realiseringen av Hogwarts slott och dess fantastiska konstregi. Spelet lånar mycket från filmernas visuella identitet men lägger till en mer finurlig touch till den.

Att kunna gå igenom en helt utforskbar återgivning av Hogwarts är fantastiskt, särskilt eftersom spelet täcker aspekter av det som inte har funnits med i filmerna. De charmiga korridorerna eller den underjordiska labyrinten som utgör fängelsehålorna är otroligt komplexa och överväldigande första gången.

Slottet är också tätt befolkat av studenter, spöken, talande porträtt och alla möjliga kuriositeter. Och till en början verkar slottet levande. Du går förbi elever som har tillfälliga samtal, gör läxor eller blir utskällda av lärare. Men sedan börjar sprickorna dyka upp, inte för att det är brist på variation heller. Det är bara det att allt känns väldigt iscensatt.

Du kan inte riktigt interagera med många av de andra eleverna, och de reagerar inte ens på att du sprintar förbi dem i Mach-hastighet eller löser ett av de komplicerade pusslen.

Detta gäller även byn Hogsmeade och de små byar du upptäcker på dina resor. Dessa känns aldrig döda, men förr eller senare börjar de alla känna animationer som desperat försöker hålla illusionen vid liv. Det fungerar ett tag, men eftersom du kommer att återbesöka slottet och Hogsmeade ofta börjar dessa vyer sakta falla sönder.

Hogwarts slott är ökänt för sina många mysterier, hemliga passager och sitt överflöd av historia. Och i spelet kan det ofta kännas som en utstuderad pussellåda som du långsamt börjar få grepp om. Det finns alltid någon dörr att öppna, något lås att knäcka eller en liten trollformel att kasta. Belöningarna är inte alltid värda det och det kan bli väldigt tråkigt om du tvångsmässigt försöker lösa varje liten sak du stöter på.

Och sedan finns det fälthandbokssidorna. Genom att kasta Revelio, det här spelets version av Witcher Sense, kan du avslöja dessa sidor på olika intressanta platser. Dessa förser dig med små lore-tricks samt erfarenhetspoäng.

I teorin är de en rolig idé, men i verkligheten kommer du att sprinta genom slottet och alla andra ställen och spamma Revelio i det desperata hoppet om att hitta något av intresse. Nu är Hogwarts Legacy inte det enda spelet som gör sig skyldigt till detta, men det är den mest flagranta versionen av denna funktion på senare tid.

Hogwarts slott och Hogsmeade är roliga platser fyllda av personlighet som ironiskt nog sänks av det faktum att de ingår i en öppen värld. Spelet blir snabbt ett samlarathon som förvandlar spelarna till trollstavssvängande Nifflers, som rotar igenom allas saker i hopp om en halsduk som är lite bättre än den de har på sig för tillfället.

Den öppna världen

Vid en första anblick verkar Hogwarts Legacy vara en mycket livlig värld. När du först zoomar ut på kartskärmen och får en smäll i ansiktet av den enorma storleken är det väldigt imponerande. Men sedan börjar du utforska den och… ja, efter ungefär en timme har du redan sett allt som världen har att erbjuda.

Visuellt sett är miljön på Scottlands högland och kustlinje inte direkt varierande. Du kommer inte att få se en aktiv vulkan och andra fantasy-häftklampar, men jag ska erkänna att det har en behaglig skönhet. De små ljusa byarna här och där, och de dimmiga skogarna och myrarna som strör landskapet är vackra, utan tvekan. Det är ett hårt landskap som till och med kan vara mysigt ibland.

Det finns knappt något intressant att hitta om man vill utforska. Istället finns det bara en ändlös checklista med saker att bocka av. Det finns Merlin-proven, små gåtor som liknar Breath of the Wilds Korok Seeds, fientliga läger att rensa ut och det vanliga sortimentet av ingredienser och djur att fånga.

Tagna för sig själva är alla dessa uppgifter i värsta fall oskyldiga, men det är själva mängden av dem spridda över kartan som gör det tråkigt. Jag skulle inte klandra någon för att hoppa över hälften, om inte de flesta av dem medan du flyger runt på din kvast. För de flesta av belöningarna är helt enkelt inte värda att stiga av kvasten när man är på väg till något ställe.

Det här kanske låter som att klaga på allt som alla andra spel gör, men Hogwarts Legacys innehåll känns ofta som om det bara finns till för att fylla ut kartan. Förmodligen beror det på att det förutom kartans enorma skala, utanför Hogwarts slott, Hogsmeade och de större slottsruinerna, egentligen inte finns så mycket att se. Den förbjudna skogen är häftig eftersom den finns med i böckerna, men den skiljer sig inte mycket från någon annan skog på kartan.

Det som räddar den här enorma kartan är din förmåga att flyga på en kvast och senare även flygande hästar. Att flyga på din kvast är fantastiskt; känslan av snabbhet och rörlighet är fantastisk. Särskilt när du börjar uppgradera den med ett sidouppdrag som låter dig tävla i olika tidstävlingar är det fantastiskt, kanske för fantastiskt. Kvasten gör det verkligen lätt att ta sig runt, och du tenderar att bara zooma förbi allt på vägen till en questmarkör.

Det finns också flygande hästar, som… existerar? Och det finns ett senare berättelsegrepp om att förvärva en sådan, men de är helt enkelt sämre än bommen i alla avseenden. Det känns som att de bara togs med för att få in referenserna till den tredje och femte boken/filmen, för efter den coola berättelsen händer ingenting med dem om man inte planerar att föda upp dem och sälja dem.

En annan sak som jag skulle vilja belysa lite här är hur likadana de flesta fängelsehålor blir. De som hör till huvudhistorien är visuellt imponerande, liksom några av dem som är knutna till viktiga sidouppdrag. Men resten? Grottor, gruvor och gravar. Ibland har man tur och det är slottsruiner. Men de ser alla bara likadana ut och känns billiga, särskilt när belöningen ofta bara är fler saker som rör ut ditt inventarium.

Magi med upp- och nedgångar

Magi i videospel har alltid varit trist när vi har gått över till actionstrider, kanske för att tanken på att framkalla tornados eller meteorer låter häftigt visuellt, men inte för att det ger en hjärtskärande strid.

Forspoken, som släpptes förra månaden (läs vår recension här), försökte och lyckades till viss del bygga upp snabba actionstrider helt baserade på kraftfulla trollformler. Och den obesjungna hjälten i den specifika underavdelningen ”bra magisk strid” är Dragons Dogma, ett spel som lät dig kalla på stadsförstörande tornados och meteorer.

Så nu har du ett spel som utspelar sig i trollkarlsvärlden med en massa roliga, intressanta trollformler som möjliggör kreativ problemlösning och häftiga strider. Och i det sammanhanget faller Hogwarts Legacy’s strider också lite platt och känns okreativa. Det är oskyldigt och helt funktionellt, men jag kan inte fatta att vi år 2023 fortfarande inte har kommit förbi Batman Arkham-striderna.

Striderna i Hogwarts Legacy är mestadels uppbyggda kring konceptet att jonglera och hantera grupper av fiender. För de läsare som inte är vana vid att spela stridslekar är jonglering ett sätt att hålla en fiende i luften så att den blir försvarslös. Det är i princip bedövningslåsning med extra steg.

För det har du en mängd olika verktyg, som kokar ner till flera olika varianter av att få fiender att sväva, samt flera olika varianter av attackformler som också kokar ner till ”gör skada och har ibland en area of effect-aspekt”. Och du har den normala attackbesvärjelsen som du använder för att överbrygga avkylningsfönsterna mellan större besvärjelser.

Kampen är som bäst när du ställs mot flera fiender av olika typer; den glänser i kaoset. Men oftare står du mot relativt små grupper av fiender och då blir det bara en tråkig historia där du måste skada en fiende och samtidigt undvika andras attacker.

Funktionellt, ja, men det faktum att du senare bara får två instant kill spells med Transfiguration och Avada Kadavar säger mig liksom att utvecklarna själva inte riktigt visste vad de skulle göra med det.

Det finns också drycker och växter som du kan använda i strid. Växterna är utmärkta visuellt men är normalt sett knapphändiga och lite besvärliga att odla. Och ärligt talat verkar deras användning i strid väldigt påklistrad, åtminstone på den normala svårighetsgraden. Jag antar att de på den högre svårighetsgraden kan vara till större hjälp, men vem skulle vilja rusa tillbaka till kravrummet efter varje möte för att fylla på dem?

Potions är också en blandad kompott. I konceptet är idén om att brygga sina egna drycker för att få en fördel cool. Men i likhet med Witcher 3 känns det som mer jobb än vad det är värt att göra dem och hålla ett stadigt förråd på dig. Eftersom de flesta av dem bara håller i ungefär 20 sekunder kommer du att bränna upp dem alldeles för snabbt.

Vad är det med moderna spel som är för rädda för att låta spelaren vara mäktig och använda sina verktyg? Människor skulle förmodligen njuta av att bomba hela läger av fiender som en nykrönt dödsgud mycket mer än att känna sig kvävd av ett spels olika system. Som tur är för PC-spelarna är Unreal Engine 4 mycket snabbt modifierbart, så… du vet, jag kastar bara ut några idéer.

Brist på variation

Det är uppenbart vid det här laget att jag är väldigt förtjust i Hogwarts Legacy. Estetiken är cool, men när man väl tar bort den färgglada tapeten är det bara samma gamla gipsvägg. Bristen på variation i allt innehåll, men det rena antalet faller i kategorin ”välmenande, men varför?”.

Detta sträcker sig särskilt till bristen på fiendevariation som visas här. Spelet skryter med att det finns 67 olika fiender för dig att hitta och upptäcka, men det visar sig att antalet är närmare 8 med bara olika varianter med några färger som justerats. Även med några av dessa 8 fiendetyper har vissa av dem gemensamma drag.

Det finns bestar som spindlar och vargar, som inte är så intressanta till att börja med, och mörka trollkarlar och trollkarlar som använder sig av sköldar som du kan bryta genom att kasta rätt typ av besvärjelse. Vanligtvis skulle allt detta vara bra, men eftersom du vandrar genom Skottland och fördärvar allt som visas som en röd prick på kartan, så försvinner variationen snabbt.

När du når 10-timmarsgränsen har du sett allt som spelet någonsin kommer att kasta på dig. Det finns inte ens häftiga bossfighter från ingenstans förutom två mot slutet av ditt äventyr. Och inte ens de känns speciella att slåss mot, eftersom att slåss mot något stort i det här spelet bara tar bort din förmåga att jonglera dem.

Och allt detta skulle inte vara så illa om strider och enkla pussellösningar inte var de saker du gör. Besvärjelserna i konceptet är coola men nyheten slits snabbt, fiendekonstruktionen börjar intetsägande och blir bara tröttsam ju mer du kommer in i den. Speciellt i den aspekten är mindre alltid mer och dessa ”uppenbara problem” skulle inte vara så stötande om det inte var i ansiktet på dig hela jävla tiden.

Misslyckande i genomförandet av sin fantasi

För det första, för ett spel som kallar sig Hogwarts Legacy spenderar man väldigt mycket tid på att inte vara på Hogwarts. Den mesta tiden tillbringas ute i någon bygd där du utför uppgifter åt människor som tycker att det är helt rimligt att en 15-årig elev ska besegra det lokala trollhotet.

Om du kommer hit och tror att du ska få Harry Potter-upplevelsen av att skaffa vänner på en magisk skola, gå på lektioner och hamna i lite tonårsdramatik ovanpå det. Du kommer att bli besviken. För mig verkar det som om spelet knappt är intresserat av tonårskaraktärerna, förmodligen för att skrivande inte är lika spännande som kantiga mörka trollkarlar med komplicerade relationer till sin blodslinje.

Ett utmärkt exempel på detta är de olika lärarna. De är alla visuellt intressanta, med roliga personligheter och finurliga skrivningar. De lämnar verkligen ett intryck på dig. Problemet är bara att förutom professor Fig, som åker på detta äventyr med dig, har alla knappt någon skärmtid.

Dryckens lärare Professor Sharp är en före detta trollkarlspolis med en cool bakgrundshistoria, men han har ungefär 10 minuters skärmtid och det är då du bestämmer dig för att jaga honom för valfria samtal. Senare får du smyga in i deras personliga rum och får reda på att det mesta av deras karaktärsutveckling har lagts ut på valfria brev som du kan skumma igenom.

Det är en jäkla skam för ett spel som handlar om att lära sig behärska de magiska konsterna på en magisk skola. Du deltar i varje klass en gång, kanske två gånger, för en snabb handledning innan spelet skor dig att bryta dig in i ännu en grav för att hämta nästa MacGuffin för att komma vidare i ett uppdrag.

Eleverna är inte heller bättre. Ditt förhållande till dem är utlokaliserat till sidouppdrag och ett enstaka äventyr som en del av huvuduppdraget. Och din karaktär är så intetsägande att du inte ens får en bakgrundshistoria. Det finns några fantastiska karaktärsbitar här, missförstå mig inte, men det känns aldrig som om du bygger upp en relation med dessa människor.

Är det så svårt att göra minispel som är centrerade kring att studera i biblioteket tillsammans eller bara ha möjligheten att gå ut och dricka smöröl med en av de många studenterna? Om något spel borde ha ett Personalike-relationssystem så borde det vara det här, eller hur? Istället känns din relation med dessa elever alltid väldigt konstlad, vilket, ja typ talar för hela upplevelsen.

Problematisk berättelse med allvarliga tonala problem

Minns du hur vi hade det här samtalet om usel skrivning i videospel? Med en massa uppsatser som flödade runt om hur modern dialog är dålig eftersom den är skriven för den publik som gillar de där udda, intetsägande superhjältefilmerna?

Och minns du också tillbaka i slutet av 2000-talet när videospel gick igenom den här fasen av ludonarrativ dissonans? Detta resulterade i den nuvarande vågen av titlar som försöker alldeles för hårt att säga något meningsfullt samtidigt som de är en rolig, våldsam underhållning som får dig att slakta saker av EXP?

Hogwarts Legacy är vild i sitt sätt att växla mellan trollkarlsvärldens nyckfullhet och att tillämpa sin handgripliga logik på en levande värld som andas. Till den grad att inte ens dess källmaterial nämnde det.

Det finns det uppenbara exemplet där spelet berättar allt om hur illa de tre oförlåtliga förbannelserna är. Med en questline, som, till sin fördel, presenterar några intressanta strider. Men i slutändan misslyckas det med att uppfylla det budskap som det försöker sända genom att det är ett videospel som desperat försöker låta spelaren ha roligt.

Det är inte ens så att jag vill att det här spelet ska kasta ett moraliskt omdöme över alla som vill hänge sig åt lite gott gammalt videospelsvåld. Men att ständigt referera till hur onda människor är i dialogen före och efter att du skoningslöst spränger dem missar liksom poängen.

Saken är den att det är svårt att skylla på utvecklarna eller själva källmaterialet eftersom Harry Potter och trollkarlsvärlden alltid har gjort det lätt för onda människor att vara onda av olika anledningar. Det värsta brott spelet gör är att försöka utreda dessa saker precis tillräckligt för att få dig att inse hur onda de människor du kämpar mot verkligen är.

Allteftersom spelet fortskrider introduceras du till Ranrok, berättelsens primära antagonist och ledare för goblinupproret. Varför gör trollsländorna uppror mot trollkarlarna? För att de inte gillar dem eftersom trollkarlarna är elaka mot dem. Man skulle kunna tro att spelet åtminstone skulle försöka göra deras sak lite mer sympatisk eller åtminstone undersöka detta uppror och vad som får andra trollkarlar och till och med trollkarlar att ansluta sig till Ranrok.

Det händer aldrig riktigt. Ranroks motivation förklaras bara halvhjärtat i den valfria dialogen i ett sidouppdrag och tas aldrig upp igen. Ja, man kan tekniskt sett skylla detta på en ganska överraskande PEGI-12-klassificering.

För mig känns det ofta som om berättelsen inte har någon riktig känsla för vad den vill vara. Den vill vara ett roligt kärleksbrev till IP och samtidigt berätta en vuxen historia om ansvar och farorna med mörka krafter. Men ofta slutar spelet bara med att hjälplöst växla mellan de två, ofta i en så extrem grad att jag är förbryllad över att det fortfarande är spelet.

De mer problematiska delarna av källmaterialet däremot? Det slutar också med att kännas överallt. Till att börja med är trollsländorna en ganska hamrad referens som kan vara lite obekväm när man börjar läsa in mer i deras sammanhang. Och hela house-elf-grejen är också bara handfallen med en ovilja att engagera sig i ett annat riskabelt element i läran.

Allt detta är upp till dig och din personliga politik. Jag vill i alla fall ge cred för den ansträngning som gjorts för att presentera Hogwarts som en mångkulturell plats, även om det ibland bara känns som en ursäkt för att bara dumpa och expandera trollkarlsvärlden i stort och vissa av dessa karaktärer känns mindre som karaktärer och bara som talande Potter-wikipedlar.

7/10 Hogwarts Legacy är ett hyggligt spel utan egen identitet.

Det är intressant hur Hogwarts Legacy som spel slutade med att bli ett mikrokosmos för kontroversen kring spelet. Och din åsikt om spelet kommer att drivas av liknande tankar till ditt beslut att köpa det eller inte.

Om du gillar Harry Potter och bara vill spela det roliga trollkarlsspelet utan att tänka för mycket på det, tror jag att du kommer att ha en hygglig tid. Det är ett intetsägande spel med en öppen värld som är helt överallt, men det är mer ett symptom på dagens spellandskap än bara dåliga designval.

Ibland känns Hogwarts Legacy som om det är alldeles för angeläget om att leverera fanservice än att vara sin egen sak. Och om man skulle ta bort alla Harry Potter-grejer från det, skulle man bara få en välgjord titel som misslyckas med att etablera sin egen identitet.

Det är lite upprörande eftersom jag kan tänka mig att många vill hoppa in i den här titeln för att leva ut sin Hogwarts-fantasi. Men i stället får de mest en bästa sammanställning av alla ikoniska ögonblick utan någon tillfredsställande utdelning i något avseende.

Det är ett spel med en hel del saker i det, saker som är välgjorda och där det uppenbarligen har lagts ner mycket arbete och kärlek. Men det sätt på vilket saker och ting kommer samman klickar helt enkelt inte med mig eller någon annan som vill få ut mer av det. Om det någonsin blir en uppföljare eller en andlig uppföljare till det, hoppas jag att Avalance Software hittar aspekter att fokusera på och verkligen engagera sig i istället för att bara slänga ut allt.

Om du planerar att köpa och spela det, kolla in våra tips och tricks för nya spelare, och för fler recensioner och det senaste inom esport och spel, kolla in oss här på Frozzies.